Follow Us

Α.Α.8 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ (ΜΕΥ) ΑΠΟ ΕΦΗΒΟΥΣ ΚΑΙ ΓΟΝΕΙΣ

Α. Φρόντζου, Μ. Τσολιά, Α.Τσίτσικα

Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), Β΄ Παιδιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών

Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού»

Εισαγωγή

Η λειτουργία της ΜΕΥ βασίζεται στις οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) για τις «φιλικές» προς τους έφηβους υπηρεσίες. Η αξιολόγηση των υπηρεσιών από εφήβους και γονείς είναι σημαντική, προκειμένου να βελτιώνονται και να προσαρμόζονται στις ανάγκες του πληθυσμού-στόχου.

Υλικό – Μέθοδος

Δημιουργήθηκαν δύο ερωτηματολόγια (για έφηβους και γονείς). Αξιολογήθηκαν η γραμματειακή υποστήριξη, οι χώροι και το προσωπικό (κατάλληλη προσέγγιση, σχέση εμπιστοσύνης. Τόσο οι έφηβοι όσο και οι γονείς που είχαν επισκεφτεί τη ΜΕΥ πάνω από 3 φορές, αξιολόγησαν τη βοήθεια που έλαβαν για θέματα που τους απασχολούσαν. Η βαθμολογία ήταν από 1 (μη ικανοποιητικά) έως 4 (Άριστα). Τα ερωτηματολόγια μοιράζονταν στο χώρο αναμονής της ΜΕΥ και τοποθετούνταν, συμπληρωμένα, σε ειδικά διαμορφωμένο κουτί. Η διάρκεια της έρευνας ήταν από 12/12/2016 έως 23/2/2017.

Αποτελέσματα

Εξετάστηκαν 85 ερωτηματολόγια εφήβων και 126 γονέων. Οι έφηβοι αξιολόγησαν άριστη τη γραμματεία σε ποσοστό 48,24% και πολύ καλή σε ποσοστό 37,65%, ενώ το 47,62% αυτών αναφέρουν πως οι χώροι είναι πολύ καλοί. Οι έφηβοι είναι ενθουσιασμένοι με τον τρόπο προσέγγισής τους από το προσωπικό σε ποσοστό 95,18% (άριστα:51,81%, πολύ καλά:43,37%), όπως και από τη σχέση εμπιστοσύνης που δημιουργείται, σε ποσοστό 85,36% (άριστα:48,78%, πολύ καλά:36,58%). Τέλος, 66,04% αυτών δήλωσαν πως υποστηρίχθηκαν σημαντικά στα θέματα που τους απασχολούσαν (άριστα:30,19%, πολύ καλά:35,85%). Οι γονείς χαρακτήρισαν ικανοποιητική τη δυνατότητα να βρίσκουν διαθέσιμα ραντεβού σε ποσοστό 41,13%, ενώ 26,61% την έκριναν «μέτρια». Το 68,25% αυτών αξιολόγησαν «άριστη» τη γραμματεία, «πολύ καλούς» τους χώρους (35,49%), και 90,44% είναι ευχαριστημένοι με το κόστος των υπηρεσιών («άριστα»:43,48%, «πολύ καλά»:46,96%). Το 97,46% είναι ευχαριστημένοι με τον τρόπο προσέγγισης του προσωπικού («άριστα»:70,34%, «πολύ καλά»: 27,12%), αλλά και με τη σχέση εμπιστοσύνης που δημιουργείται, σε ποσοστό 91,53% («άριστα»: 50%, «πολύ καλά»: 41,53%). Τέλος, 75,37% δήλωσαν πως υποστηρίχθηκαν αποτελεσματικά σε θέματα που τους απασχολούσαν («άριστα»: 30,44%, «πολύ καλά»: 44,93%).

Συμπεράσματα

Ο τρόπος λειτουργίας της ΜΕΥ φαίνεται πως ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εφήβων και των οικογενειών τους. Κρίνεται σημαντική η ανάπτυξη υπηρεσιών για τον εφηβικό πληθυσμό, δεδομένων των συνεχώς αυξανομένων αιτημάτων και της ανάγκης κάλυψης της επικράτειας.