Τα παιδιά φτιάχνουν το δικό τους Ασφαλές Instagram - FreeSunday
Στον αληθινό κόσμο, αλλά κυρίως στο e-σύμπαν, που αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς, τα παιδιά μπορούν να επωμιστούν την εκπαίδευση των συνομηλίκων τους υλοποιώντας δράσεις που έχουν μεγάλη απήχηση, καθώς μιλούν στη δική τους αργκό. Όπως εξηγούν ο εκπαιδευτικός Πληροφορικής Κωνσταντίνος Φύτρος και η εκπαιδευτικός Διεύθυνσης Δ.Ε. Β΄ Αθήνας Αντωνία Παπατριανταφύλλου, η μέθοδος εκπαίδευσης συνομηλίκων έχει αποδειχθεί πολύ αποτελεσματική και πραγματοποιείται συμπληρωματικά στο σχολικό πρόγραμμα.
Μία από τις δράσεις που ανέλαβαν να υλοποιήσουν τα παιδιά σε συνεργασία με το νοσοκομείο Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού» είναι η δημιουργία e-εργαλείων, όπως το παιδικό-εφηβικό Instagram με την εύγλωττη ονομασία «teen_break». Όπως μας εξηγεί η Άρτεμις Τσίτσικα, Αναπλ. Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής,
Ιατρική Σχολή Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών,
Επιστ. Υπεύθυνος Προγραμμάτων «φιλικών» για εφήβους/νέους Π.Ο.Υ. ΕΚΠΑ &
Προγραμμάτων Κατάρτισης του Υπουργείου Υγείας,
Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής (ΕΕΕΙ),
Διευθύντρια ΠΜΣ «Στρ. Αναπτυξιακής και Εφηβικής Υγείας», στο teen_break, με εικόνες, απλά λόγια και αποφθέγματα, θίγονται θέματα που απασχολούν την παιδική και εφηβική ηλικία και δίνονται με χιούμορ «οδηγίες επιβίωσης». Μεγάλη ευαισθησία, διακριτικότητα και ευστοχία διακρίνει την παιδικά πλασμένη e-επικοινωνία, ενώ ο σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα και στις αξίες της ζωής χαρακτηρίζει τις παιδικές διαδικτυακές αναρτήσεις. «Τέτοιου είδους εργαλεία χρησιμοποιούνται με ασφάλεια από τα παιδιά και προτείνονται δίχως ενδοιασμούς από γονείς και εκπαιδευτικούς» προσθέτει η κ. Τσίτσικα.
Η ευεργετική επίδραση της συμμετοχής των παιδιών στο πρόγραμμα εκπαίδευσης των συνομηλίκων τους εκφράζεται μέσα από τις ίδιες τις μαρτυρίες τους στην FS. Όπως λέει η μαθήτρια Αγγελική-Βιργινία Κ.: «Κατανοήσαμε ότι το σχολείο δεν παρέχει μονόπλευρη γνώση αλλά πολυδιάστατη αγωγή». Ο μαθητής Ηλίας Σ. προσθέτει: «Δεν μπορούμε και δεν πρέπει να περιμένουμε έτοιμες λύσεις – να σιωπούμε στα δύσκολα». Και ο μαθητής Κωνσταντίνος Σ. καταλήγει: «Το σχολείο μάς προσκαλεί, μας προκαλεί και στηρίζεται σ’ εμάς».
Ένα άλλο διαδικτυακό εργαλείο που δημιούργησαν τα παιδιά αποκλειστικά για τα παιδιά αφορά την ιστοσελίδα www.selfchess.wordpress.com, η οποία παρέχει ολιστικό υλικό, πληροφορίες, βίντεο, καθώς και προτεινόμενες λύσεις, τηλεφωνικές γραμμές και δομές υποστήριξης σχετικά με το ανησυχητικό φαινόμενο της σχολικής βίας. Την ιστοσελίδα εμπνεύστηκε και δημιούργησε μια ομάδα εφήβων, επιλέγοντας το όνομα από το γεγονός ότι όλοι είμαστε μοναδικές, αυτοτελείς μονάδες («self»), αλλά ταυτόχρονα ζούμε, δραστηριοποιούμαστε και επιβιώνουμε σε μια κοινωνία πολλών διαφορετικών ατόμων-ρόλων με βάση συγκεκριμένους κανόνες, όπως στο σκάκι («chess»).
Τέλος, μια άλλη παιδική πρωτοβουλία αφορά μια πρωτότυπη εφαρμογή/application (για tablets, smartphones) που δημιουργεί έναν διαπροσωπικό χάρτη και βοηθά τον χρήστη σε κάθε διάσταση με συμβουλές και παραδείγματα, καθώς και με υποδείγματα τρόπου αντιμετώπισης. Το application ονομάζεται MOS, ακρωνύμιο της φράσης My Own Space (ο δικός μου χώρος/η διαπροσωπική απόσταση). Όπως εξηγούν οι εμπνευστές του εφηβικού app, η διαπροσωπική απόσταση αποτελεί προσωπικό χώρο, ενώ μέσω αυτής περιορίζονται η μοναχικότητα και η απομόνωση.
«Το teen_break απευθύνεται σε παιδιά και τους παρέχει “συμβουλές επιβίωσης” όσον αφορά καθημερινά ζητήματα, με εικόνες, απλά λόγια και χιούμορ».
Άρτεμις Τσίτσικα, Αναπλ. Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής,
Ιατρική Σχολή Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών,
Επιστ. Υπεύθυνος Προγραμμάτων «φιλικών» για εφήβους/νέους Π.Ο.Υ. ΕΚΠΑ &
Προγραμμάτων Κατάρτισης του Υπουργείου Υγείας,
Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής (ΕΕΕΙ),
Διευθύντρια ΠΜΣ «Στρ. Αναπτυξιακής και Εφηβικής Υγείας»